Objevujme Bibli s dětmi 7-11 let

Děti mají přiměřeně svému věku
- poznávat Boha a jeho slovo a spojovat s nimi pozitivní zážitky;
 - navázat k Bohu osobní vztah a k jeho pěstování dostávat odpovídající "potravu";
 - praktikovat svou víru ve všedním životě, v rodině i v církvi.
 
Děti jsou od nás dospělých totálně odlišné - nejenom v rozměrech, ale především jejich myšlení, cítění a vnímání je jiné - tak Bůh člověka stvořil, takový vývoj do něj "naprogramoval".
Jak se odlišnost školáků projevuje prakticky? A jaký to má dopad na naši službu?
Jací školáci jsou? A jak jim můžeme zajímavým způsobem přinést biblické poselství?
Doporučené pomůcky
z dílny Tim 2,2
Připravili jsme pro vás pracovní pomůcku "Objevujme Bibli se školáky" - chronologický cyklus na 5 let pro práci s školními dětmi ve sboru - digitálně ke stažení.
- Obsahuje všechny biblické základy pro tento věk a vede k tomu, jak předávat Boží slovo prakticky a názorně - aby to naše děti bavilo a aby se ve společenství křesťanů cítili dobře.
 
Dále doporučujeme
- knihu "Každé dítě potřebuje slyšet evangelium - prakticky a názorně"
 - písničky Klauníků - řada "Ať jsi velký nebo malý"
 - navíc se vám může pro mladší děti hodit flanel
 
Je to krásný věk, v kterém se děti i rády učí. Chce to jen ten "správný klíč" :)
Vývojové znaky 7-11letých
a jejich význam pro naši službu
1. Rozumový vývoj
1.1 Roste touha po vědění a potřeba informací, události se začínají řadit do časové linie.
- Hlad po vědění nasycovat biblickými informacemi: zvyklosti lidí, zeměpisné podrobnosti - můžeme a měli bychom pracovat s chronologií (SZ/NZ...).
 
Praktické nápady:
- používat biblické atlasy a mapy;
 - vyrobit si zjednodušenou biblickou mapu a časovou přímku;
 - různé biblické kvízy, křížovky, soutěže;
 - na bibl. příběhu nebo postavě najít nějakou zajímavost, neobvyklost nebo něco, co jsme dosud nevěděli;
 - hledat ve SZ proroctví a jejich naplnění v NZ;
 - nechat děti výtvarně ztvárnit způsob oblékání, architekturu z konkrétní biblické doby;
 - zahrát pantomimu;
 - interaktivní výstavy s biblickou tématikou;
 - pustit si film o Izraeli;
 - ukázat fotografie historických míst, jak vypadá nyní;
 - seznámit děti se vznikem Bible a s její stálou aktuálností;
 - vysvětlovat podrobněji tehdejší rodinnou hierarchii, jídlo, náboženské zvyklosti;
 - pozvat někoho, kdo byl v Izraeli, donést předměty, které se v biblických dobách používaly nebo si je pokud možno vyrobit.
 
1.2 Rozpoznávání příčin a následků, odlišování skutečnosti od fantazie, pohádkový svět dětství se rozplývá.
- Víru a křesťanství podávat a nechat prožít jako něco, co zasahuje celou bytost v nejpraktičtějších oblastech života; zdůrazňujme: Bible není pohádková kniha, víra je praktická a reálná záležitost.
 
Praktické nápady:
- být příkladem;
 - svědectví ze života o pravdivosti slov Bible (učitel může říci nějakou vlastní zkušenost či někoho ze sboru);
 - pozvat někoho, kdo dětem poví svoji zkušenost;
 - sdílet se o tom, co kdo prožívá;
 - zážitkové hry (víra, správná rozhodnutí, důvěra, strach).
 
1.3 Myšlení a chápání se pohybuje po dráze doslovného a konkrétního porozumění.
- Abstraktní pojmy (hřích, spravedlnost, obrácení, znovuzrození) vysvětlovat na konkrétních příkladech z dětského života.
 
Praktické nápady:
- vyprávět ilustrační příběhy ze života dětí;
 - četba dětské křesťanské literatury;
 - abstraktní pojmy nechat vysvětlit nejprve staršími dětmi, potom doplnit či upřesnit;
 - modelové situace - hry;
 - konkrétní příklady z Bible si přenášet do dnešního dětského světa, popřípadě si je zkoušet hrát.
 
2. Citový vývoj
Roste schopnost pozorovat věci a události z hlediska druhých lidí, vžít se do jejich pocitů. Oslabuje se tendence pokládat sebe sama za střed světa.
- Probouzet zájem o nouzi druhých, misijní a sociální angažovanost.
 
Praktické nápady:
- Sbírat s dětmi peníze během roku, které pak pošlou (či dají) někomu potřebnému.
 - Potěšit někoho osamoceného návštěvou, písničkou, obrázkem, dopisem.
 - Dětská skupina adoptuje dítě na dálku.
 - Výroba dárků a nacvičování programu pro dětský domov, domov důchodců, stacionář.
 - Naslouchání vyprávění misionářů a modlitební či jiná podpora jejich práce.
 - Zapojit se do nějakého charitativního projektu.
 - Složit se na jízdenku na vlak pro kamaráda, který by jinak nemohl přijet na víkendovou akci.
 - Pomoct lidem ze sboru, kteří nikoho nemají nebo potřebují pomoc, pomoct sousedům (jarní úklid zahrady...).
 - Vzájemná pomoc mezi dětmi (pomoc se školou, dopis nemocnému dítěti).
 - Modlitby za nevěřící kamarády.
 - Zapojit postižené dítě do kolektivu.
 
3. Sociální vývoj
Dítě se identifikuje se skupinou, vnímá samo sebe jako její součást; učí se spolupracovat při práci i ve hře (týmový duch), vyvíjí se výrazná potřeba skupinové sounáležitosti.
- Podporovat skupinové činnosti můžeme dobře ve spojení s bodem 2 (citový vývoj). Jestliže dítě ve věku 9-11 let najde své místo v křesťanské skupině, může to přinést nezapomenutelné zážitky a rozhodujícím způsobem ovlivnit osobní vývoj víry.
 
Praktické nápady:
- společné výlety;
 - tábory;
 - párty (narozeninová, či jiná);
 - sportovní utkání;
 - celodenní bojovka;
 - procházka po okolí zaměřená ekologicky, historicky, biblicky...;
 - společné malování velkého obrazu, který se pak vystaví (např. na obecním úřadě);
 - večerní čtení v knihovně;
 - program na Den dětí;
 - turnaj děti vs. rodiče;
 - vytvořit společnou sbírku (lisované květiny...);
 - odpolední program v dětské režii;
 - společná návštěva kina;
 - příprava programů pro sbor, dětský domov, domov důchodců, ...
 - společný pěvecký sbor, či hudební těleso;
 - organizování různých kroužků;
 - křesťanský oddíl (např. vodácký).
 
4. A pak přijdou ta "bouřlivá" léta... - nazývaná pubertou
Je to vývojový stupeň mezi dětstvím a dospělostí. Najednou mnohé z toho, co bylo samozřejmé, je otřeseno:
- Proč to je takhle? - Proč to nezkusit jednou jinak?
 - Kdo vlastně jsem? - Co chci já (už ne moji rodiče...)?
 
Tady se teprve ukáže, jaké základy byly položeny v dětství, jak člověk vnímal křesťanství, církevní společenství, rodinu:
- Jako "divadlo"? - Tady se jenom cosi předstírá!
 - Jako tradici? - Tak se to prostě dělá!
 - Jako dětinství? - Když se konečně můžu rozhodovat svobodně, pryč s tím!
 - Jako něco osobního, opravdového, užitečného, blahodárného? -To je super, že sem taky patřím!
 
K zamýšlení: Cítí se "mé" děti ve sboru a ve své skupině dobře? Jak k tomu mohu přispět?

Jak může vypadat program pro 7-11leté
Děti se učí převážně tím, co mohou samy dělat a "prožívat".
Jednotlivé části programu mají všechny společný cíl: něco (= téma hodiny) děti naučit, t.j. pomoct jim pochopit vybranou biblickou pravdu a uplatnit ji prakticky ve vlastním životě.
V tomto věku mají děti rády změnu a překvapení, proto by měl být průběh hodiny pestrý (ne každý týden na jedno kopyto) a vždy by měl něčím překvapit.
Příklad
- Přivítání, zpěv, modlitba,... (5-7 min.)
 - Kviz ("otestujeme" nejdůležitější myšlenky z minule) (5-7 min.)
 - Úvod k novému tématu (1-5 min.)
 - Písnička k tématu (2-3 min.)
 - Biblický příběh (10-20 min.)
 - Písnička k tématu (2-3 min.)
 - Naučíme se biblický verš (5-8 min.)
 - Písnička k tématu (2-3 min.)
 - Utvrzení (10-15 min.)
 - Písnička/modlitba/rozloučení (3-5 min.)
 
Protože mezí 7letým a 11letým je velký vývojový rozdíl, obsahuje materiál "Objevujme Bibli se školáky" různé didaktické návrhy pro "rybičky" (7-9leté) a "rybky" (9-11leté).
Umožni svým dětem prožít napínavou hodinu a dej jim zajímavým a zábavným způsobem Boží slovo a povzbuzení na cestu do všedních dnů příštího týdne!
Hitparáda
Výběr písniček z řady Ať jsi velký nebo malý
s dětským souborem Klauníci.
Důležité poznatky pro práci se školáky
- Dětství není jen přípravná doba pro dospělost! Je to životní etapa, která má vlastní hodnotu sama o sobě. Bůh nám svěřil děti - a naším úkolem je dětstvím je provázet a v každé jeho fázi jim poskytovat potřebné impulsy.
 - Nástupem do školy se dítěti otevírá docela nový svět. Najednou zjišťuje, co všechno je tu ještě ke zkoumání a objevování. Tomuto hladu po poznávání a vědění můžeme vyjít vstříc, když dětem nabídneme zajímavě upravenou biblickou látku.
 - Ve věku kolem 9 let začíná být pro dítě nesmírně významnou společnost vrstevníků. Proto je důležité v církevním společenství vytvářet pro tuto věkovou skupinu podmínky a příležitosti pro společné aktivity a zkušenosti s vírou.
 - Jádro evangelia a nabídka spasení jsou pochopitelné v každém věku, pokud jsou podány přiměřeným způsobem. Abychom to dokázali a byli užitečnými Božími nástroji, musíme se světem dětských zážitků zaměstnávat a biblické poselství na ně vhodně navázat.
 
Zasvěť už dítě do jeho cesty, neodchýlí se od ní, ani když zestárne. Přísloví 22,6



